Návrh novely zákona o strelných zbraniach a strelive – prehľad

Sú v návrhu využité možnosti úľav a výnimky, ktoré obsahuje smernica?

Prvá oficiálna podoba návrhu novely zákona bola zverejnená ešte v roku 2018. Bola mimoriadne reštriktívna a išla výrazne za rámec smernice. Tento text prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním. Legis Telum k nemu vznieslo množstvo zásadných pripomienok a následne sa na pôde MVSR zúčastnilo niekoľkých rozporových konaní. Výsledkom je zásadné prepracovanie pôvodného textu a súčasný návrh, ktorý v mnohých dôležitých bodoch maximálne využíva možnosti zmiernenia negatívnych dopadov implementácie smernice.

Tento návrh počíta s tým, že športoví strelci a zberatelia budú môcť po novom zakázané zbrane nadobúdať na základe výnimiek, na ktorých udelenie budú mať zákonný nárok ak splnia zákonom predpísané podmienky.

Držitelia zbraní by mali zo zákona získať výnimku na držbu zbraní, ktoré síce budú po novom zakázané ale ich držitelia ich majú v súčasnosti v legálnej držbe.

Z výnimky na držbu zakázanej zbrane by mala zo zákona vyplývať výnimka na držbu zásobníkov do tejto zbrane s nadlimitnou kapacitou.

Držitelia zbrojného preukazu skupiny A (oprávnenie na nosenie zbrane) by podľa návrhu novely mali môcť nadobúdať aj zbraň kategórie C. Zberatelia budú môcť držať vyšší počet streliva pre zberateľské zbrane.

Pri predlžovaní platnosti zbrojného preukazu skupiny A by malo na preukázanie psychickej spôsobilosti postačovať osvedčenie o psychickej spôsobilosti nie staršie ako 10 rokov.

Tlejákové, kolieskové, kresadlové a perkusné predovky ostávajú zaradené do kat. D. Pomerne široko sú koncipované možnosti použitia expanzných zbraní všetkých kategórií (vrátane tých, ktoré budú po novom zakázané) na účely rekonštrukcie historických udalostí a podobných podujatí. Prevody a zaevidovanie tzv. starých expanzných zbraní (upravených zo zbraní kat. A, B a C pred rokom 2015) už nebudú podmienené dodatočnou úpravou a vyrazením tzv. expanznej overovacej značky.

Zvyšujú sa počty zbraní, ktorých uloženie si vyžaduje trezor resp. poplachový systém.

Zruší sa zákaz držby zameriavača zbrane skonštruovaného na princípe noktovízora alebo termovízie. Tento zákaz bude platiť už iba na držbu prevedenia týchto zariadení, ktoré sú výrobkami obranného priemyslu.

Poplatky za udelenie výnimky sa pre držiteľa zbrojného preukazu návrh znižujú na 16,50€ za každú zakázanú zbraň.

V čom ide návrh novely nad rámec smernice?

Príprava návrhu si vyžiadala rozsiahle vnútrorezortné pripomienkovanie, pričom v jeho procese žiaľ došlo aj k zapracovaniu niekoľkých ustanovení, ktoré idú podľa nášho názoru výrazne nad rámec smernice resp. ukladajú obmedzenia na ktoré nevidíme žiadne dôvody.

Medzi zakázané zbrane má byť zaradená aj „samonabíjacia palná zbraň, ktorá bola v základných technických znakoch skonštruovaná rovnakým spôsobom ako samočinná zbraň“ Kategoricky nesúhlasíme. Toto ustanovenie je neurčité, nepresné, umožňuje arbitrárny výklad a vo výsledku by prakticky znamenalo zákaz väčšiny samonabíjacích zbraní. Konštrukcia samonabíjacích a samočinných zbraní je z povahy veci v základných technických znakoch totožná. Držba akejkoľvek samonabíjacej palnej zbrane je už teraz podrobená rozsiahlej regulácii a takéto jej rozšírenie si nevyžaduje ani smernica.

Zaradenie dlhých opakovacích palných zbraní s kapacitou vyššou ako 10 nábojov rovnako považujeme za rozšírenie regulácie nad rámec smernice.

Držitelia zbrojného preukazu skupiny A (oprávnenie na nosenie zbrane) by podľa návrhu nemohli nosiť krátku opakovaciu alebo krátku samonabíjaciu zbraň, ktorej celková dĺžka je väčšia ako 280 mm. S takýmto návrhom rovnako nemôžeme súhlasiť a nemá ani oporu v smernici. Považujeme ho za neopodstatnený a v praxi by napr. znamenal, že nebude možné nosiť revolvery so šesť palcovou hlavňou. Racionálne dôvody pre takéto obmedzenie nám nie sú známe.

Aké úpravy návrhu budeme žiadať?

V medzirezortnom pripomienkovom konaní ako aj v ďalších štádiách legislatívneho procesu budeme v prvom rade žiadať odstránenie horeuvedených ustanovení, ktoré idú nad rámec smernice.

Opätovne budeme navrhovať, aby zákon umožnil streľbu zo zberateľských zbraní za vopred jasne stanovených zákonných podmienok. Nie všetky zbrane, ktoré sú v súčasnosti v legálnej držbe a po novele budú zaradené medzi zakázané, budú spadať pod športovú výnimku ktorá umožňuje aj streľbu z týchto zbraní. Dlhé samonabíjacie palné zbrane, ktoré možno bez straty funkčnosti skrátiť na dĺžku menšiu ako 600 mm budú pod tlakom smernice zakázané a bude možné držať ich výlučne na zberateľské účely. Platí to aj pre takéto zbrane nadobudnuté pred prevzatím smernice. Pokiaľ nebude legálne možné z týchto zbraní strieľať, ich držitelia by boli neodôvodnene obmedzení.

Budeme navrhovať taký mechanizmus predlžovania platnosti zbrojného preukazu, ktorý oproti súčasnosti minimalizuje záťaž tak držiteľov ako aj štátnych orgánov.

Naďalej budeme pre držiteľov expanzných zbraní žiadať zjednodušenie podmienok získania zbrojného preukazu, ktorý by ich oprávňoval na držbu týchto zbraní.

Budeme navrhovať, aby sa zákonná výnimka na držbu zakázanej zbrane legálne držanej pred novelizáciou zákona (tzv. grandfathering) automaticky bezplatne uplatňovala aj pri predlžovaní platnosti zbrojného preukazu.

Budeme navrhovať zrušenie obmedzenia počtu kusov streliva, ktoré môže byť držané na zberateľské účely.

Navrhneme ďalšie čiastkové úpravy textu, ktoré podľa nášho názoru zvýšia právnu istotu pri aplikácii zákona.

Aký bude ďalší postup?

Naše združenie pripraví a zašle navrhovateľovi zásadnú hromadnú písomnú pripomienku k návrhu zákona. Pripomienka bude zverejnená na oficiálnom štátnom portáli Slov-lex, kde ju po zaregistrovaní môže v lehote do 4.11.2020 každý podporiť svojim hlasom. Odkaz na možnosť podporiť túto pripomienku následne nájdete na webe aj FB stránke združenia.

Navrhovateľ zákona vyhodnotí všetky vznesené pripomienky a následne s vybranými predkladateľmi vykoná tzv. rozporové konanie po ktorom upravený text návrhu pošle na schválenie Vláde Slovenskej republiky. Ak vláda návrh schváli, následne bude predložený na rokovanie Národnej rade Slovenskej republiky kde bude pripomienkovaný zo strany poslancov a poslaneckých výborov. Predpokladaný dátum účinnosti zákona je 1. marec 2021. Prerokovanie návrhu v parlamente ale môže byť odložené v dôsledku prebiehajúcej pandémie ochorenia COVID-19. Po schválení parlamentom môže zákon vetovať prezidentka prípadne ho môže preskúmavať ústavný súd. Do celého procesu sa budeme ako vždy aktívne zapájať.

JUDr. Boris Draškaba
Podpredseda predstavenstva