Návrh novely zákona o strelných zbraniach a strelive – prehľad

Dňa 15.10.2020 bol oficiálne zverejnený zásadne prepracovaný návrh novely zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive (ďalej „zákon“ a „návrh novely“), ktorý môže verejnosť písomne pripomienkovať do 4.11.2020. Novelou sa má do právneho poriadku SR prevziať Smernica Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2017/853 zo 17. mája 2017, ktorou sa mení smernica Rady 91/477/EHS o kontrole získavania a vlastnenia zbraní (smernica). Slovenská republika bola v zmysle právnych predpisov EU povinná prevziať túto smernicu do svojho právneho poriadku do 14.9.2018. Povinnosť prevziať tento akt vyplýva aj z Ústavy SR. V článku sa dočítate:

  • Prečo sa novelizuje zákon?
  • Môžeme novelu zákona úplne odmietnuť?
  • Aké zmeny prináša návrh novely zákona?
  • Sú v návrhu využité možnosti úľav a výnimky zo smernice?
  • V čom ide návrh novely nad rámec smernice?
  • Aké úpravy návrhu budeme žiadať?
  • Aký bude ďalší postup?

Prinášame Vám stručný prehľad dopadov navrhovanej novelizácie zákona a súvisiaceho procesu jej prijímania. V súčasnosti pracujeme na hromadnej zásadnej pripomienke k návrhu novely zákona, ktorou budeme podrobne pripomienkovať jednotlivé konkrétne ustanovenia a verejnosť ju bude môcť podporiť prostredníctvom on-line systému cez portál Slov-lex. Nie je preto ambíciou tohto textu poskytnúť detailnú a vyčerpávajúcu analýzu návrhu.

Prečo sa novelizuje zákon?

Zákon novelizujeme preto, lebo nás k tomu zaväzuje členstvo v Európskej únii. Novelizujeme ho pod tlakom z vonku, nakoľko sme povinní prevziať legislatívu EÚ napriek tomu, že si to neželáme a nie je to, až na niekoľko výnimiek, v našich podmienkach ani potrebné.

Slovenská republika je ako členský štát zmluvne viazaná povinnosťami, ktoré jej vyplývajú z členstva v Európskej únii. Jednou z nich je povinnosť prevziať záväzné právne akty únie do nášho vnútroštátneho práva. Tento imperatív je ale zakotvený aj v čl. 7 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, podľa ktorého „Slovenská republika môže … preniesť výkon časti svojich práv na Európske spoločenstvá a Európsku úniu. Právne záväzné akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie majú prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky. Prevzatie právne záväzných aktov, ktoré vyžadujú implementáciu, sa vykoná zákonom alebo nariadením vlády…“.

Smernica Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2017/853 zo 17. mája 2017, ktorou sa mení smernica Rady 91/477/EHS o kontrole získavania a vlastnenia zbraní je práve aktom, ktorého prevzatie do nášho práva musí byť vykonané prijatím zákona. V našom prípade je týmto zákonom novela zákona o strelných zbraniach a strelive.

Môžeme zmenu zákona úplne odmietnuť?

Pokiaľ je Slovenská republika členským štátom EÚ je úplné a trvalé odmietnutie prevzatia smernice do vnútroštátneho právneho poriadku (implementácia) veľmi málo pravdepodobné. Ako sme uviedli vyššie, k implementácii nás nútia medzinárodné záväzky, rozhodnutie Súdneho dvora EÚ, naša vlastná ústava a ukladanie nemalých finančných sankcií zo strany Únie v prípade úplného alebo aj len čiastočného neprevzatia smernice.

Smernica zásadným spôsobom narúša a rozkladá komplexnú právnu úpravu držby zbraní na Slovensku. Do nášho právneho poriadku vnáša zákazy, ktoré nie sú nijako opodstatnené a jej povinné prevzatie u nás spôsobí zhoršenie právnej istoty, zhoršenie bezpečnostnej situácie a nezmyselné obmedzenie občianskych práv. Žiaľ, Súdny dvor Európskej únie v decembri 2019 zamietol žalobu Českej republiky, ktorá smerovala proti smernici a tým potvrdil jej platnosť a záväznosť pre členské štáty.

Za daných okolností nie je možné realisticky očakávať, že Slovenská republika úplne a natrvalo odmietne implementáciu smernice. Napriek tomu, že práve úplné a trvalé odmietnutie smernice je z nášho pohľadu jediný skutočne správny krok (bez ohľadu na porušenie povinností voči únii), musíme dosiahnuť to, aby jej prípadná a pravdepodobná implementácia využila všetky možnosti na zmiernenie negatívnych dopadov implementácie v podmienkach SR. Tieto možnosti nám dávajú niektoré ustanovenia smernice, ktoré sa v procese jej prijímania v Rade a v Európskom parlamente podarilo dosiahnuť v podobe rôznych výnimiek a vágnych ustanovení.

Aké zmeny prináša návrh novely zákona?

Návrh novely predstavuje veľmi komplexnú a zásadnú zmenu súčasnej právnej úpravy legálnej držby zbraní a streliva ako aj podnikania v tejto oblasti. Ide o doteraz najväčšiu zmenu zákona po všetkých stránkach, spomenieme preto len najdôležitejšie zmeny:

1. Navrhuje rozšíriť zoznam zakázaných zbraní (kat. A.) Medzi zakázané zbrane majú po novom patriť:

  • expanzná zbraň, ktorá bola upravená zo zbrane kategórie A
  • zbraň, ktorá bola upravená zo zbrane kategórie A na zbraň kategórie D, okrem znehodnotenej zbrane,
  • samonabíjacia palná zbraň, ktorá bola v základných technických znakoch skonštruovaná rovnakým spôsobom ako samočinná zbraň alebo upravená zo samočinnej zbrane,
  • krátka samonabíjacia palná zbraň na strelivo so stredovým zápalom, ktorá umožňuje vystrelenie viac ako 21 nábojov bez dobíjania, ak je jej súčasťou zásobovacie zariadenie alebo je do nej vložené zásobovacie zariadenie s kapacitou väčšou ako 20 nábojov,
  • dlhá samonabíjacia palná zbraň na strelivo so stredovým zápalom, ktorá umožňuje vystrelenie viac ako 11 nábojov bez dobíjania, ak je jej súčasťou zásobovacie zariadenie alebo je do nej vložené zásobovacie zariadenie s kapacitou väčšou ako 10 nábojov,
  • krátka opakovacia palná zbraň na strelivo so stredovým zápalom, ktorá umožňuje vystrelenie viac ako 21 nábojov bez dobíjania, ak je do nej vložené zásobovacie zariadenie s kapacitou väčšou ako 20 nábojov,
  • dlhá opakovacia palná zbraň na strelivo so stredovým zápalom, ktorá umožňuje vystrelenie viac ako 11 nábojov bez dobíjania, ak je do nej vložené zásobovacie zariadenie s kapacitou väčšou ako 10 nábojov,
  • dlhá samonabíjacia palná zbraň, ktorú možno bez straty funkčnosti skrátiť na dĺžku menšiu ako 600 mm prostredníctvom sklopnej pažby, teleskopickej pažby alebo inej pažby, ktorú možno odstrániť bez použitia technických prostriedkov,
  • zbrane kat. D, ktoré boli upravené zo zbraní pôvodne kat. A, B alebo C sa spätne rekategorizujú na zbrane pôvodnej kategórie.

2. Navrhuje sa zakázať držba zásobníkov s kapacitou vyššou ako 10 nábojov pre dlhé samonabíjacie alebo opakovacie zbrane a vyššou ako 20 nábojov pre krátke samonabíjacie alebo opakovacie zbrane. Tento návrh zákazu sa nevzťahuje na držiteľov výnimky a na zbrane používajúce náboje s okrajovým zápalom (prevažne malokalibrovky).

3. Navrhuje skrátiť dobu platnosti zbrojného preukazu a zbrojnej licencie na päť rokov.

4. Držitelia zbrojných licencií by mali viesť elektronickú evidenciu, ktorá bude zavedená na tieto účely. Majú sa zmeniť podmienky získania povolenia na prepravu zbraní a pri preprave väčšieho množstva bude pohyb prostriedku cestnej prepravy povinne on-line monitorovaný. Meniť sa majú podmienky znehodnocovania, zničenia a výroby rezu zbraní.

5. Držitelia zbraní, ktorých držba by mala byť po novele zakázaná alebo byť podmienená držbou zbrojného preukazu, budú musieť požiadať o vydanie zbrojného preukazu.

6. Meniť sa má definícia krátkej zbrane tak, že krátka zbraň je palná zbraň, ktorej dĺžka hlavne nepresahuje 300 mm alebo jej celková dĺžka vrátane sklopnej pažby, teleskopickej pažby alebo inej pažby, ktorú možno odstrániť bez použitia technických prostriedkov, nepresahuje 600 mm.

7. Rozšíri sa okruh tzv. hlavných častí zbrane, ktoré sa ako oddelené predmety považujú za zbraň kategórie, na ktorú sú určené. Hlavnou časťou bude aj rám, telo a puzdro záveru. Tieto bude potrebné dodatočne zaevidovať.

pokračovanie na strane 2