Prieskum stanovísk politických subjektov – voľby 2023

Sloboda a Solidarita, č. 12

Dobrý deň,

potvrdzujeme doručenie Vašich otázok. Vaša činnosť nám je dobre známa, napokon náš expert pre bezpečnosť, Juraj Krúpa, ešte v pozícii predsedu Výboru pre obranu a bezpečnosť s Vami rokoval ohľadom Vašich pripomienok k ostatnej novele zákona o strelných zbraniach a strelive. K Vaším trom otázkam stručne uvádzame nasledovné, môžete citovať Juraja Krúpu:

1. Aký principiálny názor zastáva vaša strana/hnutie k problematike práv civilného vlastníctva a držania zbraní občanmi štátu?

SASKA rešpektuje súčasný stav a nehodlá v ňom realizovať žiadne zmeny, ktoré by sa mali negatívne dotknúť legálnych držiteľov zbraní. Naopak, známy Vám je zrejme zásadný postoj Richarda Sulíka ešte ako ministra hospodárstva vo veci odmietania zákazu používania streliva s obsahom olova. Rovnako v rámci legislatívneho procesu k novele zákona o strelných zbraniach a strelive Juraj Krúpa ako predseda Výboru pre obranu a bezpečnosť prijal štatutárov združenia LEGIS TELUM, aby si vypočul pripomienky držiteľov zbraní k navrhovanej úprave a pomohol hľadať vhodné legislatívne riešenia, ktoré sa napokon združeniu aj podarilo do konečnej podoby zákona presadiť.

2. Aké najväčšie problémy vidíte v súčasnom znení zákona o strelných zbraniach a strelive, ako budete pôsobiť v NR SR k ich odstráneniu?

Pokiaľ ide o právnu úpravu držby zbraní, je potrebné si uvedomovať limity práva EÚ, ktoré ako členovia EÚ nemôžeme ignorovať – i keď existujú nepochybne aj strany, ktoré sú ochotné vystúpiť z EÚ aj NATO a sľúbiť držiteľom zbraní i nemožné. Čo môžeme v tejto veci sľúbiť my, je to, že budeme osobitne citliví na otázky goldplatingu, resp. „nadpráce“ pri preberaní práva EÚ. Ako príklad za všetky možno uviesť v legislatívnom procese k novele zákona o strelných zbraniach a strelive riešenú požiadavku povoľovania držby zbraní kategórie D. Túto sa podarilo „zjemniť“ na požiadavku evidencie, hoci spojenej s niektorými ďalšími obmedzeniami. Otázna však zostáva napríklad kategorizácia a primeranosť obmedzení vzťahujúcich sa na palné zbrane skonštruované na princípe perkusného, kresadlového, kolieskového alebo tlejákového zámkového systému, kde ide o reprodukcie starožitných/historických zbraní – primeranosť nastaveného riešenia je tu možné prehodnocovať. Rovnako treba sledovať ako aj ostatné novonastavené riešenia, s ohľadom na skúsenosti z praxe. Sme pripravení zhromažďovať tieto skúsenosti a na ich základe vyhodnocovať efektivitu právnej úpravy a odstraňovať jej prípadné nedostatky.

3. Akými nástrojmi chce vaša strana motivovať občanov vlastniacich zbrane prispievať k bezpečnosti v našom štáte

Bezpečnosť v našom štáte je primárne úlohou štátu samotného, ktorý má monopol na používanie sily v záujme dodržiavania zákonnosti a zabezpečovania poriadku v Slovenskej republike. Občania prispievajú k bezpečnosti v našom štáte primárne tým, že rešpektujú orgány štátu, ktoré samotné sa musia snažiť o autoritu medzi občanmi. Držitelia zbraní sú občania s rovnakými právami a povinnosťami ako ostatní občania, resp. sú občanmi s čiastočne zvýšenou zodpovednosťou – za bezpečné zaobchádzanie so zbraňami. Právna úprava sa dlhodobo snaží o regulovanie nakladania so zbraňami a strelivom práve za týmto účelom. Veríme, že držitelia zbraní to chápu, a vhodným prístupom a spoluprácou so zákonodarcom sa vždy dokáže nájsť riešenie, ktoré bude i pre držiteľov zbraní akceptovateľné, a zároveň motivujúce k dodržiavaniu právnej úpravy – v záujme bezpečnosti nás všetkých.

S pozdravom
Ondrej Šprlák
Hovorca SASKY