Olovené strelivo – aktuality 2023

Ako Vás už dlhšiu dobu pravidelne informujeme, Európska komisia (EK) a Európska chemická agentúra (ECHA) pokračujú v prípravách celounijného zákazu striel s obsahom olova používaných v strelive pre ručné palné zbrane.

V marci boli publikované konečné stanoviská výborov ECHA, na základe ktorých by predbežne do júna 2023 mala EK pripraviť konkrétne paragrafové znenie návrhu novej legislatívy. Táto má byť prijatá v podobe nariadenia, ktoré je priamo záväzné. Nebude potrebné jej prevzatie prostredníctvom vnútroštátneho predpisu, ako to bolo v prípade smernice okontrole nadobúdania a držania zbraní. Budú sa preto musieť využiť iné ako legislatívne možnosti zmiernenia dopadu tohto ďalšieho eurononsensu na legálnu držbu zbraní.

Stanovisko výborov nie je pre EK záväzné, a preto sú na mieste obavy, že EK k veci pristúpi reštriktívnejšie ako odporúčajú výbory. S čím teda výbory prišli? V súhrne sa navrhujú nasledovné zákazy a obmedzenia:

Zákaz predaja a používania olovených brokov po päťročnom prechodnom období. Keďže súčasné pravidlá medzinárodných súťaží stanovujú používanie olovených nábojov pre určité disciplíny, ECHA ponecháva na zváženie EK prípadnú výnimku pre používanie olovených brokov na športovú streľbu ak sa minimalizuje uvoľňovanie brokov do životného prostredia, pričom veľkosť brokov má byť pre taký prípad obmedzená na priemer 1.9 až 2.6 mm.

Zákaz používania olova v strelách na poľovné účely po päťročnom prechodnom období pre strely malého kalibru (<5.6 mm) a 18 mesiacov pre strely veľkého kalibru (>5.6 mm). Pred nadobudnutím účinnosti zákazu by sa mala preskúmať technická realizovateľnosť alternatív k oloveným strelám malého kalibru. Navrhujú sa výnimky pre používanie olova v nábojoch na lov tuleňov (sic) a v nábojoch s celoplášťovou strelou.

Používanie olova v strelách na športové účely môže pokračovať, ak sa počas päťročného prechodného obdobia minimalizuje uvoľňovanie olova do životného prostredia. Strelnice budú musieť byť vybavené lapačmi alebo pieskovými dopadiskami a prijať ďalšie minimálne opatrenia na riadenie rizík.
Lokalita strelnice sa nesmie využívať na poľnohospodárske účely. Lapačové komory majú býť zhotovené spravidla z kovu a musia predstavovať úplne uzavretú konštrukciu, ktorá zabraňuje akýmkoľvek emisiám olova do pôdy. Pieskové dopadiská (valy) majú byť zastrešené a opatrené vodonepriepustnou bariérou medzi základňou a podložím na ochranu pôdy v kombinácii so systémom vodného hospodárstva na zadržiavanie a monitorovanie a v prípade potreby aj čistenie odtekajúcej vody alebo na odvodnenie miesta.

Ako obvykle, diabol číha v detailoch a horeuvedené požiadavky, ak by mali byť do bodky riadne splnené, môžu byť pre mnohé vonkajšie strelnice likvidačné. Zákaz predaja guľového streliva sa nateraz nenavrhuje. Zákazy sa tiež netýkajú použitia na vnútorných strelniciach,  čo je však z pohľadu zákazu predaja oloveného brokového streliva irelevantné. Navrhované prechodné obdobia môžu byť výrazne skrátené (výbory to vyslovene pripúšťajú). Zákazy a obmedzenia sa nevzťahujú na vojenské ani iné necivilné použitie oloveného streliva, ako je napríklad použitie políciou a colnými orgánmi, čo je pre nás opäť málo relevantné a pôsobí to skôr ako dôkaz totálneho nepochopenia ako vzájomne funguje vzťah civilná výroba, predaj, odbyt a strelnice a ich nepriamy dopad aj na silové zložky.

Ďalší časový plán legislatívneho procesu nateraz nie je bližšie konkretizovaný. S napätím však očakávame na paragrafové znenie návrhu o ktorom vás určite budeme informovať.

Boris Draškaba
podpredseda predstavenstva

naša pripomienka pre ECHA s dôvodom námietok TU