Stanovisko Legis Telum k incidentu v autobuse

Je tomu presne týždeň, odkedy bol medializovaný prípad vodiča autobusu číslo 70. Skrátený popis z médií: vodič šoféroval autobus, do ktorého nastúpila partia ľudí pod vplyvom alkoholu, tí začali byť agresívni a po upozornení vodiča aby sa správali slušne jeden z nich vytiahol nôž a začal vodiča ohrozovať. Vodič vytiahol plynovú pištoľ, namieril ju na útočníka, ten s útokom prestal, vystúpil, niekoľkokrát kopol do autobusu, s ktorým následne vodič odišiel. Celý incident trval cez 20 minút.

Čo možno považovať za dobrú správu je fakt, že vyšetrovateľ policajného zboru konanie vodiča ihneď vyhodnotil ako nutnú obranu a teda proti vodičovi nebude vznesené žiadne obvinenie.
Čo je naopak smutné sú stanoviská a postoj DPB.

 

Link 1
Link 2
Link 3
Tí konanie vodiča vyhodnotili ako nesprávne. Z predchádzajúcich linkov je vidieť, že argumentácia DPB má svoje medzery. Ako hlavný dôvod uvádzajú to, že vodič nekontaktoval dispečing.
„Dopravný podnik Bratislava rieši takéto nebezpečné situácie profesionálnymi zamestnancami dispečingu DPB, špeciálnou zásahovou jednotkou SBS a zároveň privolaním policajnej hliadky. Vozidlá s prednostným právom jazdy dokážu prísť na miesto incidentu do niekoľkých minút.“

„V tomto prípade sa incident dokonca udial v blízkosti sídla DPB na Olejkárskej ulici, kde sídli 24 hodinová služba dispečingu a nonstop služba špeciálnej zásahovej jednotky, takže ich výjazd by trval maximálne minútu.“
Ak sa aj prenesieme cez úsmevné pomenovanie „špeciálna zásahová jednotka SBS“, ktorá evokuje, že zasiahnuť prídu ľudia minimálne na úrovni Útvaru osobitného určenia, tak treba podotknúť, že súkromné bezpečnostné služby  prednostné právo jazdy nemajú. Dopravný dispečing áno, na druhej strane nie je jasné nakoľko je dopravný dispečer vycvičený zasahovať proti útočníkovi s nožom. Nehľadiac na fakt, že v prípadoch keď človek stojí proti útočníkovi s nožom je niekoľko minút celkom dlhá doba.
Z druhého citátu zrejme nechtiac vyplýva, že „špeciálna zásahová jednotka SBS“ štartuje vždy z Olejkárskej ulice, takže vodiči autobusov v Dúbravke sa na útočníkov nôž budú musieť pozerať ešte o čosi dlhšie.

„Ďalšieho porušenia prevádzkových predpisov sa dopustil tým, že mal pri sebe zbraň, čo je pri výkone služby zakázané. DPB vykonáva prehliadky vodičov, no po tomto incidente vedenie DPB okamžite prijalo súbor prísnejších opatrení. Vykonávajú sa každodenné kontroly vodičov a priestorov kabín.“

„DPB trvá na tom, že vodiči musia dodržiavať všetky prevádzkové predpisy a počas výkonu služby nesmú mať pri sebe akúkoľvek zbraň, aj keď ich majú v legálnej držbe.“

 

K týmto argumentom snáď nie je čo dodať, takýmito vyhláseniami DPB rozsieva strach medzi vlastnými zamestnancami, ktorí sa môžu báť  brániť v prípade útoku a zároveň aj dáva zelenú útočníkom, ktorí už vedia, že v prípade útoku na vodiča MHD im nehrozí žiadny odpor.

„DPB apeluje na cestujúcu verejnosť, aby si uvedomila, že ak by sa stala situácia, že vodič by mal pri sebe reálnu nabitú zbraň a v strese by ju použil, celý incident by mohol skončiť veľkým nešťastím.“

Takýmito vyjadreniami hrá DPB vyslovene na city. Keby mal reálnu zbraň a keby z nej vystrelil a keby netrafil… takýmto spôsobom je ale možné odsúdiť hocikoho a za hocičo.

„Z tohto dôvodu má DPB k dispozícii profesionálov, ktorí dokážu konať okamžite a zabrániť vzniku nebezpečnej alebo života ohrozujúcej situácii.“

„Dopravný podnik Bratislava opätovne prízvukuje, že vodič pochybil nekontaktovaním dispečingu, ktorý situáciu mohol v centrálnej mestskej oblasti promptne bez akýchkoľvek konfliktov a zbraní vyriešiť profesionálne spoločne s SBS a políciou.“

Nevedno z čoho pramení autorove presvedčenie, že ktokoľvek iný by situáciu dokázal vyriešiť bez konfliktov a zbraní a rovnako nie je jasné, či pod slovom „okamžite“ myslí tých spomínaných niekoľko minút do príjazdu.

Nemôžeme byť spokojní s prístupom DPB. Za normálnych okolností by bol človek, ktorý sa dokázal vysporiadať s presilou ozbrojených útočníkov, ochrániť svoj život, život cestujúcich a majetok zamestnávateľa považovaný za hrdinu. Tu nie. Tu si prečítame stanovisko, že vodič konal nesprávne a DPB bude viac prehľadávať vodičov a ich kabíny aby sa už nikdy nikto nebránil.

Združenie Legis Telum vodiča autobusu kontaktovalo a predseda združenia sa s ním stretol. Vodič nechce do uzavretia prípadu poskytovať verejne ďalšie informácie. Napriek tomu sme pripravení v prípade potreby poskytnúť vodičovi pomoc a sme presvedčení, že sa zachoval správne.

DM – člen LT