Revízia smernice o strelných zbraniach – kryštalizovanie pozície EP a členských štátov

Vážené dámy a páni,
v mene pána europoslanca Richarda Sulíka vám ďakujem za sledovanie noviniek ohľadom revízie smernice o kontrole získavania a vlastnenia zbraní, ktorej vývoj pán Sulík naďalej podrobne sleduje.

Minulý týždeň sa v Bruseli konalo stretnutie politickej frakcie ECR s odborníkmi, ktoré zorganizovala spravodajkyňa Vicky Ford. Zúčastnili sa ho zástupcovia viacerých organizácií zastupujúcich poľovníkov, športových strelcov, ako aj hráčov airsoftu (napr. aj z Belgicka, Bulharska, Dánska, Fínska, Chorvátska, Nemecka), ako aj jedna celoeurópska organizácia. Odborníci sa zhodli, že navrhované zmeny smernice by mali na legálnych držiteľov zbraní mnohé negatívne dopady, pričom ich prínos k bezpečnosti a k predchádzaniu teroristickým útokom by bol prinajmenšom spochybniteľný. Samotná pani Ford podľa jej vlastných slov preferuje ku smernici konštruktívny prístup, čiže namiesto zmietnutia celého návrhu zo stola chce návrh spripomienkovať do takej miery, aby vyhovoval všetkým stranám.

 

Čo sa týka obsahu, pani Ford považuje za potrebné zmeniť nejasne naformulované pasáže návrhu; zachovať výnimky pre múzeá, zberateľov, atď. (Čl. 2 ods. 2); zároveň chce zabezpečiť, aby deaktivácia, resp. konverzia strelných zbraní bola nezvratná, t.j. aby zbrane nebolo možné reaktivovať, resp. konvertovať z poloautomatických na automatické alebo z plynových/poplašných na „ostré“ (viď napr. jej video na Facebooku). Európska komisia si však v roku 2014 nechala vypracovať dopadové štúdie o celej smernici o kontrole získavania a vlastnenia zbraní (DG ENTR.pdf) a konkrétne aj o problematike deaktivácie (DG HOME.pdf): ani jedna z nich však nekonštatuje, že by na prevenciu takýchto konštrukčných zásahov do zbrane bola potrebná celoplošná rekategorizácia; naopak, obidve štúdie odporúčajú zamerať sa na hlavne na technické normy. Navyše už 4. apríla 2016 nadobúda účinnosť Nariadenie Komisie (EÚ) 2015/2403 o technických normách pre deaktiváciu zbraní, ktorá by mala tieto obavy aspoň čiastočne riešiť.

Momentálne sa pani Ford stále snaží vypočuť si čo najviac odborných argumentov, ale hlavne konkrétnych návrhov na zmenu znenia smernice. Kancelária pána Sulíka pripravuje v spolupráci so združením Legis Telum pozmeňujúce návrhy, pričom cieľom je podať jeden balík dodatkov za všetky zainteresované strany zo Slovenska. Chceme tak docieliť, aby návrh odzrkadľoval konsenzus čo najširšieho spektra jednotlivcov a organizácií a aby neboli podávané protichodné návrhy z jedného členského štátu. Následne, ešte predtým, ako pripraví p. Ford vlastné dodatky, by sme jej chceli navrhnúť stretnutie k týmto konkrétnym návrhom. Všetky kroky je potrebné veľmi dobre synchronizovať avšak veríme, že sa nám to podarí.

V prílohe (IMCO – Draft Timetable.doc) vám posielam časový harmonogram pre diskusiu tohto legislatívneho návrhu v rámci výboru IMCO, ktorého je p. Sulík členom a ktorý je hlavným výborom pre túto smernicu. Tento harmonogram v skratke znamená nasledovné:

  • Spravodajkyňa (V. Ford – UK, ECR) a tieňoví spravodajcovia (D. Charanzová – CZ, ALDE; S. G. Cofferati – IT, S&D; P. Durand – FR, Greens/EFA; R. J. Iwaszkiewicz – PL, EFD; a M. Troszczynski – FR, ENL) si momentálne utvárajú celkový názor na návrh Komisie a pravidelne sa stretávajú kvôli výmene názorov a hľadaniu kompromisov;

 

  • Do stredy 23. marca 2016 spravodajkyňa spracuje prvý návrh správy s pozmeňovacími návrhmi k pôvodnému legislatívnemu návrhu Komisie;

 

  • Do štvrtka 27. apríla 2016 budú môcť poslanci vo výbore IMCO podávať individuálne pozmeňovacie návrhy;

 

  • Následne budú prebiehať diskusie a snahy o taký kompromis, na ktorom by sa zhodla väčšina členov výboru IMCO;

 

  • O návrhu Komisie sa súbežne rokuje aj v ďalších dvoch výboroch – LIBE a AFET (výbor INTA sa medzičasom rozhodol k návrhu nevyjadrovať): tieto dva výbory môžu k návrhu spraviť vlastné posudky, ktoré výbor IMCO môže – ale nemusí – brať do úvahy;

 

  • Ak sa výbor IMCO v pondelok 27. júna 2016 jednoduchou väčšinou (t.j. v prípade plnej prítomnosti aspoň 21 zo 40 členov) zhodne na jednotnom znení správy vrátane pozmeňovacích návrhov;

 

  • Výborom prijatý návrh bude zaradený na program plenárneho zasadnutia Európskeho parlamentu (je zložité odhadnúť či ešte pred letom 2016, či až na septembrovú schôdzu).

Sledujeme aj názory jednotlivých členských štátov, ktoré budú v Rade schvaľovať návrh Komisie upravený Európskym parlamentom. Niektoré štáty silno tlačia na posilnenie zákazov ako sú uvedené v návrhu Komisie, iné štáty sú zásadne proti nim, vrátane rekategorizácie. Podľa našich informácií sa medzi štáty, ktoré chcú presadiť zákazy alebo rekategorizáciu, radia hlavne Francúzsko, Taliansko a Spojené kráľovstvo. Ministri vnútra krajín V4 sa pred nedávnom zhodli, že zakázať legálnu držbu niektorých typov zbraní by bolo v boji proti terorizmu kontraproduktívne – očakávame teda, že prinajmenšom Slovensko, Česko, Maďarsko a Poľsko budú v Rade zastávať podobné postoje ako p. Sulík. Máme však aj informácie, že pozícia Maďarska a Poľska sa stále len kryštalizuje. Pozícia Nemecka ako členského štátu aj napriek výhradám ich expertov známa nie je, počítame však aj s možnosťou, že z politických dôvodov sa pripojí ku Francúzsku, Taliansku a Veľkej Británii. Fíni medzitým zverejnili dokument s predbežným postojom Rady. Podľa našich informácií z viacerých zdrojov však dokument neodráža všetky pripomienky členov Rady. Veríme preto, že tento text neodzrkadľuje konečnú pozíciu Rady.

Mnohí poslanci Európskeho parlamentu sa k tomuto návrhu stavajú skôr na základe svojej národnosti ako podľa príslušnosti k politickej frakcii alebo ideológii. V nadväznosti na uvedenú skutočnosť nie je národnostné zloženie spravodajcov, resp. tieňových spravodajcov vo výbore IMCO optimálne: 1 UK, 2 FR, 1 IT, 1 CZ a 1 PL. Pre konečný výsledok je však podstatnejšie celkové zloženie výboru IMCO, kde trojica UK+FR+IT našťastie nedisponuje väčšinou. V prílohe nájdete zoznam členov výboru IMCO a ich počty podľa národnosti a podľa politickej frakcie (IMCO Members.xls).

Čo sa týka Európskeho parlamentu je v tejto chvíli najefektívnejšie vyvíjať tlak, resp. vyjadriť svoj názor jednak spravodajcom, resp. tieňovým spravodajcom návrhu z výboru IMCO avšak aj ostatným členom IMCO výboru (viď príloha). Ako pripomenula p. Ford, skôr ako emotívne prejavy vítajú poslanci konštruktívne pripomienky občanov, resp. jednoduché vyjadrenie názoru.

V prípade akýchkoľvek pripomienok neváhajte a kontaktujte ma.

S pozdravom,

Tomáš Herda

kancelária poslanca Európskeho parlamentu Richarda Sulíka