Ako sa vyvíja zákaz zbraní zo strany EÚ?

Stále častejšie dostávame otázku, či príde k zákazu samonabíjacích zbraní, alebo či sa chystaný návrh nepodarí cez EP pretlačiť. Odpoveď je iba jediná – dnes to nikto nevie. Legislatívny proces v podaní EÚ je byrokratický festival ktorého výsledok nepozná nikto do momentu finálneho schválenia. Ide o veľmi dynamický proces, v ktorom sa zarytí odporcovia aj ľudia od zbraní snažia presadiť svoje. Obrazne povedané prebieha vojna v ktorej má každý svoje vyhraté aj prehraté bitky.

Pokračuje ďalej a Legis Telum do neho aktívne prispieva. V spolupráci s kanceláriou europoslanca p. Richarda Sulíka sme podali stanovisko k výzve p. Ford, ktorá je ako určená spravodajkyňa. Ide o dôležitú osobu v procese prijímania návrhu v EP. Finalizujeme práce na pozmeňovacom návrhu ktorý bude podaný vo veľmi krátkom čase.

 

Zdá sa, že najradikálnejšie navrhované obmedzenia sa aj vďaka tlaku európskych streleckých organizácií medzi ktoré patrí aj Legis Telum darí postupne eliminovať. Naďalej však nie je celkom zrejmé, akým spôsobom bude riešený režim zbraní ktoré sú v súčasnosti v legálnej držbe, ale mali by byť podľa novej úpravy predmetom striktných obmedzení (napr. samonabíjacie zbrane strieľajúce z otvoreného záveru ktoré vznikli úpravou zo zbraní samočinných ako je napr. úprava samopalov UZI, PPŠ či Sa. vz.26). Dovoľujeme si citovať informáciu ktorú v tejto súvislosti zverejnila kancelária p. Sulíka:

——————-
Vážené dámy a páni,
v mene pána europoslanca Richarda Sulíka vám ďakujem za Vašu podporu pri parlamentných voľbách, ktoré sa uskutočnili minulú sobotu a dovoľujem si Vám opäť zaslať informácie týkajúce sa legislatívneho procesu revízie smernice o kontrole získavania a vlastnenia zbraní
<http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?reference=2015/0269(COD)&l=en>.

Tento týždeň bol zverejnený návrh stanoviska výboru Európskeho parlamentu LIBE
<http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fNONSGML%2bCOMPARL%2bPE-576.870%2b01%2bDOC%2bPDF%2bV0%2f%2fSK>, ktorý je poradným výborom pre túto smernicu. Tento návrh presadzuje ešte viac zákazov ako samotný návrh od Komisie a pán Sulík ho preto vníma veľmi negatívne. Podľa priamej informácie z kancelárie p. Bodil Valero však neodráža postoje naprieč politickým spektrom, ale iba postoje samotnej reportérky za výbor LIBE, pani Bodil Valero (Skupina zelených/EFA, Švédsko). Napriek tomu sa však chystáme stretnúť s viacerými členmi tohto výboru – či už kolegami z frakcie ECR alebo z ostatných politických strán.

Spravodajkyňa za výbor IMCO, ktorý je hlavným výborom Európskeho parlamentu pre túto smernicu, pani Vicky Ford (ECR, Spojené kráľovstvo), stále pracuje na príprave návrhu správy, ktorý by mal byť k dispozícii 23. marca 2016. Pani Ford medzičasom zverejnila pracovný dokument
<http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fNONSGML%2bCOMPARL%2bPE-577.045%2b01%2bDOC%2bPDF%2bV0%2f%2fSK>, v ktorom načrtla možnosti ďalšieho postupu. Združenie Legis Telum pripravilo reakciu na predmetný dokument, ktorý bol dnes p. Sulíkom doručený p. Ford.

Čo je však možno najpodstatnejšie, pán Sulík za veľkej pomoci združenia Legis Telum dokončuje sadu pozmeňovacích návrhov, pre ktoré hľadá podporu u poslancov Európskeho parlamentu, ako aj u zástupcov členských štátov v Rade Európskej únie. Pri ich príprave je preňho snáď najdôležitejšia zásada, aby sa rešpektovali špecifiká jednotlivých členských štátov a aby im zostala možnosť upravovať legislatívu týkajúcu sa strelných zbraní podľa potrieb daného členského štátu.
——————–

Naše stanovisko k výzve p. Ford nájdete tu: download. Prinášame Vám však aj text jednotného vyhlásenia krajín V4 ktoré prezentuje aktuálnu spoločnú pozíciu k návrhu smernice. Podľa dostupných informácií z relevantných zdrojov, ktoré priamo reflektuje aj stanovisko V4, to žiaľ vyzerá tak, že sa nevyhneme podstatným obmedzeniam vo vzťahu k úpravám  samočinných zbraní na samonabíjacie. Text pozície V4 nájdete tu: download.

Žiaľ už teraz je zjavné že aj naďalej bude platiť staré známe „dobre už bolo“. Nevyhneme sa ďalšej „preventívnej“ regulácii aj tam, kde nie je potrebná. Ale len tak sa nedáme.

BD, LM